چیک سای

چیک سای

Chiksay
چیک سای

چیک سای

Chiksay

. دانلود مبانی نظری اختلالات افسردگی و اختلالات دوقطبی

مبانی نظری اختلالات افسردگی و اختلالات دوقطبی

مبانی نظری اختلالات افسردگی و اختلالات دوقطبی

دانلود مبانی نظری اختلالات افسردگی و اختلالات دوقطبی

مبانی نظری اختلالات افسردگی و اختلالات دوقطبی
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 74 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 30

توضیحات :

مبانی نظری اختلالات افسردگی و اختلالات دوقطبی در 30 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.

 

بخشی از متن :

افسردگی

اختلالات افسردگی و اختلالات دوقطبی

DSM-IV اختلالات یک قطبی “افسردگی” و اختلالات دو قطبی را مجموعاً اختلالات خلقی می نامید، اما DSM-5 این دو را در دو طبقه جداگانه قرار داده است: اختلالات افسردگی “شامل اختلال نامنظمی خُلقی اخلال گرانه، اختلال افسردگی عمده “از جمله اپیزود افسردگی عمده” اختلال افسردگی دایم “دیستیمیا”“؛ و اختلالات دو قطبی و اختلالات مرتبط با آنها “از جمله اختلال دو قطبی I، و اختلال دو قطبی II، و اختلال سیکلوتیمیک” “گنجی، 1392”.

اختلالات افسردگی و اختلالات دوقطبی عبارتند از: ناراحتی ها و نابسامانیهای هیجانی و عاطفی که باعث می شوند فرد از درون ناراحت باشد و یا نتواند کارها و وظایف خود را خوب انجام دهد. ویژگی اصلی اختلال افسردگی عمده، که گاهی آن را افسردگی یک قطبی نیز می نامند، غم شدید، دوری جویی از دیگران، و احساس بی فایدگی و بی ارزشی است. علت یک قطبی نامیده شدنش این است که در آن اپیزود مانیک وجود ندارد. ویژگی اصلی اختلال دو قطبی، حضور اپیزود مانیک است. مانی “مانیا” نوعی هیجان است که ویژگی های اصلی آن عبارتند از فعالیت فیزیکی بیش از حد، تغییر عقیده سریع و پی در پی، رفتار بدون فکر، و احساس سرزندگی و شادی زیاده از حد. مانی معمولاً با افسردگی همراه است و به همین علت، این گروه از اختلالات، اختلالات دوقطبی نامیده می شود. افسردگی و مانی، دو سوی انتهایی خلق یا عاطفه را تشکیل می دهند که می توان آنها را دو قطب متضاد یک پیوستار دانست: غم عمیق در یک سو و شادی بی حد و حصر در سوی دیگر”گنجی، 1392”.

علائم افسردگی

همه انسان ها در مقطعی از زندگی خود احساس افسردگی می کنند و معمولاً می توانند علت این افسردگی را به رویدادهای مشخصی ربط دهند. در ایجاد افسردگی دو نوع رویداد اهمیت ویژه دارند: فقدان “از دست دادن” و شکست. تجربه هایی مثل از دست دادن شغل یا فوت بستگان نزدیک می توانند باعث آغاز دوره ای از غم، خمودگی، و تکرار دایمی بعضی افکار منفی شوند. همچنین، شکست ها، مثل رد شدن در امتحان یا عدم موفقیت در قانع کردن فرد مورد علاقه برای ازدواج نیز می توانند به نومیدی و ایجاد احساسات و افکار منفی “مثل بدبینی و خود – تردیدی”، منجر شوند. اکثر مردم می توانند این احساسهای منفی را در عرض چند روز یا چند هفته از بین ببرند و به زندگی عادی خود بازگردند. اما برای بعضی افراد، سمپتوم های افسردگی به مدت طولانی باقی می مانند و در همه جوانب زندگی آنها نفوذ می کنند. همچنین، آنها در جنبه های هیجانی، رفتاری، شناختی، و فیزیکی افراد تاثیر می گذارند و این تأثیر ممکن است به افسردگی بالینی منجر شود. افسردگی بالینی یعنی افسردگی پاتولوژیک و قابل دیاگنوز با معیارهای رسمی DSM-5. افسردگی بالینی باعث می شود که فرد نتواند کارهای عادی زندگی روزمره خود را بخوبی انجام دهد. گاهی افسردگی بدون حضور رویدادهای منفی، مثل از دست دادن یا شکست ها، روی می دهد و گاهی نیز بسیار بیشتر از آنچه انتظار می رود طول می کشد. در افسردگی، سمپتوم های هیجانی و انگیزشی، شناختی، رفتاری، و فیزیولوژیک دیده می شود”گنجی، 1392”.

سمپتوم های هیجانی و انگیزشی: تجربه های هیجانی افراد افسرده منفی هستند و دیگران آنها را معمولا، غمگین، نومید، پریشان، محزون، بی نشاط، و دلسرد توصیف می کنند. این افراد زود به گریه می افتند و دوره های گریه کردن آنها نزدیک به هم و فراوان هستند. به ندرت پیش می آید که هیجان های مثبت یا لذت بخش داشته باشند: آنها حس طنز “شوخ طبعی” را کاملاً از دست می دهند و به ندرت لبخند می زنند. اضطراب نیز معمولاً به همراه افسردگی وجود دارد که ممکن است نشان دهنده این واقعیت باشد که یک عامل واحد باعث می شود فرد چند نوع هیجان منفی را به طور همزمان تجربه کند”گنجی، 1392”.

افراد افسرده معمولاً بی انگیزه هستند، مثلاً علاقه خود را به کارهایی که تا قبل از ابتلا به افسردگی از انجام دادن آنها لذت می بردند از دست می دهند. این افراد در تعامل با دیگران یا انجام دادن کارها پیشقدم نمی شوند و رفتار عادی و آزادانه ندارند. یعنی برای انجام دادن هیچ کاری انگیزه درونی ندارند و باید تحت محرک های خارجی قرار بگیرند تا کاری را انجام دهند “مثل فشار از طرف دیگران یا وظایف زندگی”. آنها دایماً اعلام می کنند که دیگر هیچ چیزی برایشان اهمیت ندارد و از کارهای لذت بخش گذشته لذت نمی برند. عدم پیشقدم شدن در کارها ممکن است به صورت انزوا طلبی اجتماعی ظاهر شود. افراد افسرده مرتباً می گویند که نمی خواهند از جای خود تکان بخورند و دوست دارند تنها باشند. از تمایلات جنسی آنها نیز به شدت کاسته می شود”گنجی، 1392”.

سمپتوم های شناختی: افراد افسرده معمولاً احساس بی فایدگی ،خلأ ، تهی بودن، و نومیدی دارند، اما علاوه بر اینها، بعضی افکار و ایده ها، یا سمپتوم های شناختی، به وضوح با واکنش های افسردگی مرتبط هستند. مثلاً، فرد افسرده درباره توانایی های خود باورهای بسیار بدبینانه دارد، معتقد است که دیگران نمی تواند به او کمک کنند، و مطمئن است که آینده ای تیره و تار در انتظارش است. افراد افسرده معمولاً خودشان را به بی عرضگی و بی لیاقتی متهم می کنند، از خودشان عیب و ایراد بیجا و غیرمنطقی می گیرند، خودشان را مسخره و تحقیر می کنند. بسیاری از افراد افسرده فکر می کنند که مرگ آنها به نفع اطرافیانشان است و به خودکشی فکر می کنند. سایر سمپتوم ها عبارتند از: ناتوانی در تمرکز حواس و ناتوانی در تصمیم گیری سریع و آسان. این افراد تفکر غلط، اشتباه و ناقص دارند، یعنی، باورهای غیرمنطقی یا ناموجهی در ذهنشان وجود دارد که معمولاً به تصمیم گیری های بد منجر می شوند”گنجی، 1392”.

 

فهرست مطالب :

مبانی نظری اختلالات افسردگی و اختلالات دوقطبی

فصل دوم............................................................................................................ .............

افسردگی.........................................................................................................................

اختلالات افسردگی و اختلالات دوقطبی .......................................................................

علائم افسردگی ..............................................................................................................

سبب شناسی افسردگی .................................................................................................

نظریه های زیست شناختی ..........................................................................................

نظریه روان کاوری .........................................................................................................

نظریه یادگیری ..........................................................................................................

نظریه شناختی ........................................................................................................

 

نظریه فرهنگی- اجتماعی ..............................................................................................

روستا و نقش آن در افسردگی زنان...............................................................................

جنس و افسردگی ..........................................................................................................

سن و افسردگی .............................................................................................................

درمان افسردگی ............................................................................................................

درمانهای بیولوژیک .................................................................................................

دارو درمانی .....................................................................................................................

تحریک مغزی ...........................................................................................................

درمانهای پسیکولوژیک ..........................................................................................

روان کاوی ...............................................................................................................

آموزش مهارت های اجتماعی .................................................................................

رفتار درمانی ............................................................................................................

شناخت درمانی ...........................................................................................................

مروری بر پژوهش های انجام شده در داخل و خارج کشور....................................

دانلود مبانی نظری اختلالات افسردگی و اختلالات دوقطبی

دانلود تحقیق با موضوع افسردگی و راههای مقابله با آن


تحقیق با موضوع افسردگی و راههای مقابله با آن

تحقیق با موضوع افسردگی وراههای مقابله با آن 158صفحه قالب ورد قابل ویرایش

دانلود تحقیق با موضوع افسردگی و راههای مقابله با آن

تحقیق با موضوع افسردگی و راههای مقابله با آن
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 133 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 240

توضیحات:

تحقیق با موضوع افسردگی وراههای مقابله با آن

158صفحه قالب ورد قابل ویرایش

بخشی ازمتن:

1-1مقدمه 

بسیاری از انسان ها قادر به حل مساله و برطرف کردن ، به حداقل رساندن و یا تحمل استرس نمی باشند و معمولاً از مقابله های ناکارآمد، ناسازگار و مضری استفاده می کنند که باعث بروز استرس های بیشتری می گردد که اثرات آنها وخیم تر و عظیم تر از استرس اولیه است.

افراد افسرده نسبت به آینده دید انعطاف پذیری ندارند. آنها احتمالاً بیشتر از افراد غیر افسرده آینده خود را منفی می بینند و به نظرشان احتمال دستیابی به تجارب خوشایند کمتر است به همین دلیل افراد افسرده به جای تلاش برای دستیابی به موفقیت های با ارزش در آینده تمام نیروی خود را صرف اجتناب از موقعیت های ناخوشایند موجود می کنند ( ورتهایم   ، 1983).

افراد افسرده احساس غمگینی می کنند چون مشکلات خود را پایدار   ، کلی   و درونی   تلقی می کنند ( هایمبرگ ، ورمیلیا، دوج   ، بیگر . و پارلو 1987؛ پترسون و سلیگمن ، 1987؛ رپس   ، پترسون ،‌رینمارد، ابرامسون   و سلیگمن   1982؛ سویینی   و همکاران 1986) :

پایداری : افراد افسرده رویدادهای منفی زندگی شان را همیشگی و پایدار تلقی می کنند، یعتی تغییر دادن آنها را بعید می دانند. افراد غیر افسرده تجارب منفی را به عنوان موانع موقتی که زیاد هم طول نمی کشد در نظر می گیرند. 

کلی نگری : افراد افسرده غرق در مشکلات خود می شوند و آنها را به همه چیز تعمیم می دهند. افراد غیر افسرده می توانند مسایل را از خود دور کنند . آنها قادرند بین رویدادهای منفی و مثبت زندگی خود تعامل ایجاد کنند. 

درونی بودن : افراد افسرده خودشان را مسئول مشکلات خود می دانند. غیر افسرده ها مسئولیـــت چیزهایــی را که می‌توانند تغییر دهند می پذیرند اما خود را مسئول کامل نبودن خود نمی دانند.

به نظر جروم فرانک ( 1973) یکی از بهترین کارهایی که روان درمانگرها می توانند برای مراجعان خود انجام دهند کمک به آنها برای غلبه بر یأس و نا امیدی شان است . در هر مقطع معینی از زمان 20-15 درصد بزرگسالان در سطح قابل توجهی ازنشانه های افسردگی رنج می برند و حدس زده می شو دکه حدود 75 درصد بیماران بستری در بیمارستان های روانی را موارد افسردگی تشکیل می دهند ( فنل۱ 1989).

در مورد اختلال افسردگی اساسی , مطالعات کلی در ممالک مختلف انجام شده است که میزان شیوع آن  را در زنان دو برابر مردان نشان می دهد. دلیل چنین اختلافی ممکن است استرسهای متفاوت , زایمان , درماندگی آموخته شده   واثرات هورمونی باشد ( کاپلان   و سادوک   , 1988).

افسردگی در مفهوم بالینی پنج یا بیش از پنج مورد از موارد زیر را در بر می گیرد :

خلق افسرده

کاهش بارز علاقه یا احساس لذت در اکثر فعالیت ها

کاهش قابل ملاحظه وزن یا افزایش وزن

بی خوابی   یا پرخوابی   

تحریک یا کندی روانی حرکتی

خستگی یا فقدان انرژی

احساس بی ارزشی یا احساس گناه بیجا

کاهش توانایی تمرکز یا بلا تصمیمی  

افکار تکرار شونده مرگ یا فکر خودکشی .

(DSM-IV , 1994/ به نقل از فرایدنبرگ  ).

مطالعات اخیر در حوزه افسردگی حاکی از وجود چندین عنصر متفاوت در سبب شناسی و نشانه شناسی افسردگی است. یک عنصر شناختی فعال در سبب شناسی و نشانه شناسی افسردگی در ادبیات به نام نگرانی    یا افکار مزاحم منفی   ذکر شده است.

تعدادی از مطالعات نشان داده اند که نگرانی قویاٌ با افسردگی ارتباط دارد ( می یر   و همکاران 1990؛ متزگر و همکاران , 1990) هنگامی که افکار منفی ناخواسته به خودآگاهی فرد می آیند فشارزا و ناراحت کننده هستند. آنها تردیدهایی در مورد ارزش خویشتن   , دلواپسی هایی   در مورد آینده یا توهماتی در مورد گذشته تشکیل می دهند. چنین افکاری حس سلامت فرد را تحلیل می برند و خلق منفی را افزایش می دهند. خوشبختانه به نظر می رسد که اکثر مردم قادر هستند که چنین افکار ناخواسته ای را با افکار مطلوبتری جانشین نمایند. اما به نظر می رسد که همه افراد قادر به چنین کنترل ذهنی نیستند , به گونه ای که تعدادی از افراد برای یک دوره طولانی دچار افسردگی می شوند و افکار منفی نافذ  و پایداری را تجربه می کنند و ممکن است افسردگی آنها ناشی از شکست ویژه در توانایی شان برای کنترل افکار منفی باشد ( ونزولاف   , وگنر  و روپر  , 1988). از سوی دیگر وجود افکار منفی ممکن است با توانایی فرد در ایجاد راه حل های سودمند  برای حل مشکلاتش تداخل کند ( نولن – هوکسما   , پارکر  و لارسون   , 1994).

فهرست برخی ازمطالب:

 

فصل اول : چارچوب کلی پژوهش
1-1 مقدمه
2-1      بیان مسأله پژوهش
3-1     اهمیت نظری و عملی پژوهش÷
4-1      اهداف پژوهش
5-1      سئوال ها و فرضیه های پژوهش
6-1      متغیرهای پژوهش
7-1       تعریف متغیرها واصطلاحات 
 افسردگی
 بهنجار
سبک حل مساله 
 

فصل اول : چارچوب کلی پژوهش
1-1 مقدمه
2-1      بیان مسأله پژوهش
3-1     اهمیت نظری و عملی پژوهش÷
4-1      اهداف پژوهش
5-1      سئوال ها و فرضیه های پژوهش
6-1      متغیرهای پژوهش7-1       تعریف متغیرها واصطلاحات 
 افسردگی بهنجار
سبک حل مساله  

 

 

دانلود تحقیق با موضوع افسردگی و راههای مقابله با آن

تحقیق- رابطه بین ایدز و افسردگی -صفحهdocx-100


تحقیق- رابطه بین ایدز و افسردگی -صفحهdocx-100

این تحقیق در مورد رابطه بین ایدز و افسردگی در 100 صفحه و شامل رابطه بین ایدز و افسردگی ایدزافسردگی روانشناسی hiv افسردگی درون زاد نظریه های

دانلود تحقیق- رابطه بین ایدز و افسردگی -صفحهdocx-100

رابطه بین ایدز و افسردگی
ایدز افسردگی روانشناسی hiv 
افسردگی درون زاد
نظریه های زیست شناختی
الگوهای شناختی افسردگی
افسردگی واکنشی
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل docx
حجم فایل 201 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 100

این تحقیق در مورد رابطه بین ایدز و افسردگی در 100 صفحه و شامل رابطه بین ایدز و افسردگی ، ایدز،افسردگی، روانشناسی، hiv، افسردگی درون زاد ،نظریه های زیست شناختی،لگوهای شناختی افسردگی،افسردگی واکنشی،ا و منابع می باشد...

فهرست:

مقدمه2

بیان مسأله3

ضرورت انجام پژوهش.. 5

اهداف پژوهش.. 6

سوالات پژوهش.. 7

تعاریف واژه ها 7

اول: درمان بازسازی شناختی47

دوم: مهارت های مقابله ای رفتاری ـ شناختی47

سوم : حل مشکل48

 

2-1- افسردگی چیست؟

2-2- حالات افسردگی

2-3- تاریخچه افسردگی

2-4- طبقه بندی افسردگی

2-4-1- اختلالهای خلقی یک قطبی

2-4-2- اختلال افسردگی اساسی

2-4-3- اختلال افسرده خویی (دیس تایمی)

2-4-4- اختلال خلق ادواری

2-4-5- اختلال دو قطبی

2-4-6- افسردگی درون زاد در مقابل افسردگی واکنشی

2-4-7- افسردگی فصلی

2-5- شیوع افسردگی

2-6- به کدام دلایل احتمال ابتلای زنان به افسردگی بیشتر از مردان است؟

2-7- تشخیص افتراقی برای افسردگی

2-8- دیدگاههای نظری در قلمرو افسردگی

2-8-1- دیدگاه روان پویشی

2-8-2- نظریه های زیست شناختی

2-8-3- دیدگاه رفتاری در مورد افسردگی

2-8-4- الگوهای شناختی افسردگی

2-8-5- نظریه شناختی بک در مورد افسردگی

2-9- منظور از افسردگی حاد یا گذرا چیست؟

2-10- حملات افسردگی

2-11- اختلالهای افسردگی NOS

2-12- ملاکهای تشخیص برای انواع افسردگی

2-13- گروه های در معرض خطر ابتلا به افسردگی

2-14- تفاوتهای میان فرهنگی در نشانه های افسردگی

2-15- گناه، مراقبت و افسردگی

2-16- تفاوت های جنسی در افسردگی یک قطبی

2-17- آزمون ها برای تشخیص افسردگی

2-18- عوامل علیتی زیستی افسردگی

2-18-1- تحقیقات در قلمرو انتقال دهندگان عصبی

2-18-2- ارزشیابی نظریه های انتقال دهندگان عصبی

2-19- نقش عوامل محیطی و اجتماعی در افسردگی

2-20- افسردگی و سایر بیماری ها

2-21- درمان افسردگی

2-21-1- درمان مبتنی بر نظریه های زیست شناختی

2-21-2- درمان افسردگی با شک برقی

2-21-3- درمان شناختی

2-21-4- الگوی درماندگی آموخته شدۀ افسردگی

2-21-5- درمان منطقی عاطفی الیس

2-21-6- درمان های روانی ـ اجتماعی

2-21-7- روان درمانگری بین ـ شخصی (IPT)

2-21-8- درمان گروهی

2-21-9- شکل گیری و رشد رفتار درمانی

2-21-10- درمان شناختی ـ رفتاری

2-21-10-1- بنیادهای علمی رفتار درمانی شناختی

2-29-10-2- رابطه شناخت و هیجان ذهن موقعیتی در اختلال های خلقی

2-29-10-3- اشکال مورد استفاده از درمان شناختی ـ رفتاری

2-29-10-4- اصول رفتار درمانی- شناختی

2-29-10-5- شکل گیری و اصول روشهای درمانی شناختی ـ رفتاری

2-29-10-6- تلفیق رویکردهای شناختی و رفتاری

2-29-10-7- اصول کلی در شیوه درمانی شناختی ـ رفتاری

2-29-10-8- سنجش در ارزیابی و درمان شناختی ـ رفتاری

2-29-10-9- مشخصات کلی رفتار- درمانی شناختی افسردگی

2-30- گروه درمانگری شناختی رفتاری

2-30-1- عوامل گروهی در نظریه یالوم

2-30-2- فرآیند گروهی در شناخت- رفتار درمانگری

2-30-3- فرآیند گروهی چیست؟

2-30-4- درک فرآیند گروهی در مدل شناخت- رفتار درمانگری

2-30-5- استفاده از فرآیند گروهی در گروه درمانگری شناختی- رفتاری

2-30-6- مراحل شکل گیری و تحول گروه

2-31- راهبردهای شناختی در گروه درمانگری شناختی- رفتاری

2-31-1- فنون شناختی نوع اول: ربط دادن افکار به موقعیت ها و عواطف

2-31-2- فنون شناختی نوع دوم: جمع آوری شواهد و شناسایی تحریف های فکری

2-31-3- روش های شناختی نوع سوم: آزمایش ها

2-31-4- روش های شناختی نوع چهارم: کشف باورها و پیش فرض های محوری و زیربنایی

2-32- انتخاب بیمار برای رفتار درمانی شناختی

2-33- گروه درمانگری شناختی- رفتاری افسردگی

2-33-1- شواهد و مدارک مربوط به گروه درمانی شناختی- رفتاری افسردگی

2-33-2- فنون رفتاری در گروه  درمانگری شناختی  رفتاری

2-33-3- فنون شناختی برای کنترل افکار خودآیند در گروه درمانگری شناختی رفتاری

2-33-4- عوامل مرتبط با فرآیند گروهی در گروه درمانگری شناختی- رفتاری افسردگی 

2-34- ایدز چیست؟

2-34-1- تاریخچه ایدز

2-34-2- نحوه پیدایش ایدز

2-34-3- گسترش ایدز در جهان

2-34-4- زیست شناسی ویروس ایدز

2-34-5- آزمایشHIV

2-34-6- علائم و بروز بیماری

2-34-7- انتقال ویروسHIV

2-34-8- جلوگیری از انتقال ایدز

2-34-9- ایدز و قانون

2-34-10- پیشگیری از ایدز و اراده سیاسی

2-34-11- بیمار ایدزی

2-34-12- مشاوره و حمایت از بیماران مبتلا به HIV و ایدز

2-34-12-1- اصول اساسی مشاوره از قرار زیر است:

2-34-12-2- مراقبت های بیمارستانی و خانگی از بیمار

2-34-13- چگونگی القای پیام های آموزشی برای جلوگیری از ایدز

2-34-13-1- نقش رسانه ها در جلوگیری از ایدز

2-34-13-2- برنامه های آموزشی ایدز از طریق فرد به فرد

2-34-13-3- پوسترها و بروشورهای آموزشی

 

مقدمه

افسردگی شایع ترین اختلال خلقی و عاطفی و بزرگ ترین بیماری روانی قرن حاضر می باشد. به بیان ساده تر  افسردگی یک واکنش روانی ـ زیستی در برابر فشارها و استرس های زندگی است. چنین حالت واکنشی در اختلال خلقی محدود به زمان و مکان خاص نبوده و می تواند در هر زمان و هر مکانی و برای هر شخصی در هر موقعیتی که باشد پدید آید. در واقع خلق آدمی حاصل مجموعه ای از واکنش های عاطفی در یک موقعیت خاص و زمان معین است. به سخن دیگر خلق یک زمینه عاطفی زیر جنایی است که آکنده از گرایش های هیجانی غریزی بوده و حالت های روانی، به احساس انسان طعم خوشایند یا ناخوشایند می دهد و در بین دو قطب لذت و درد در نوسان است. یک تغییر محسوس یا انحراف از حالت طبیعی و متعادل خلق می تواند به صورت اندوه و غم زدگی مشخص گردد. اگر اندوه بر حسب دَین که شدت یا مدت زمان آن از حد متعارف تجاوز کند یا در یک شرایط خاص به صورت یک اختلال قابل توجه و بیمار گونه ظاهر شود می تواند به یک خلق افسرده تبدیل گردد (افروز، 1386). اگر چه قرن گذشته خالی از امراض مهلک نبود، اما ایدز به عنوان یک بیماری نو ظهور وکشنده چنان مقتدرانه اعلام وجود کرد که قرن بیستم ترجیح داد که عاجزانه آن را به قرن بیست و یکم تحویل دهد و بگذرد. HIV به عنوان ویروس و ایدز به عنوان بیماری (HIV/AIDS) به این دلیل توجه همگان را به خود جلب کرد که قادر است به سرعت جمع کثیری را مبتلا کند و مهم تر آن که اصلی ترین راه های انتقال آن خون و ارتباط جنسی است. این خصوصیت باعث شده است که از جنین های خفته در رحم مادران تا سالخوردگان آرمیده در آسایشگاهها تهدید شوند. امروزه بیماری ایدز و ویروسHIV روز به روز در حال پیشرفت است و به عنوان مسأله اصلی و شماره یک مشکلات بهداشت روانی و جسمانی بعضی از جوامع به حساب می آید. بسیاری از کشورها برای بحران ایدز، از مرگ و میر بیماران ایدزی آماری تهیه می کنند. اما این آمار به ویژه در مناطق روستایی نمی تواند دقیق باشد چه بسا علت مرگ افراد را امراضی چون سل، اسهال، سوء تغذیه و غیره بدانند بدون اینکه از ایدز، به عنوان علت اساسی، نامی ببرند. انزجار اجتماعی از نام ایدز، می تواند دلیل دیگری باشد که ترجیح دهند علت مرگ را سایر بیمارها علائم کنند. این قبیل مشکلات باعث می شود اغلب، آمار جمع آوری شده پایین تر از واقعیت باشد، البته باید توجه داشت که اختلاف آمار با واقعیت در کشورهای مختلف متفاوت است. حتی با تهیه آمار و دانستن تعداد مبتلایان به ایدز نمی توان به راحتی آمار آینده را پیش بینی کرد. به ازای تشخیص هر یک بیمار ایدزی، این احتمال وجود داردخوشبختانه درکشور ما، اخبار مربوط به ایدز با سرعت بیشتری نسبت به خود بیماری پخش شد اما باید گفت، خوش خیالی و دست روی دست گذاشتن عواقب هولناکی در پی خواهد داشت. در ایران کمتر کسی هست که نام ایدز را نشنیده باشد، اما کمتر کسی است که اطلاعات صحیح و کارآمدی درباره پیشگیری و کنترل ایدز داشته باشد. ویروس HIV  و بیماری ایدز در میان افراد معتاد شیوع بیشتری دارد و افراد معتاد به دلیل اینکه برای به دست آوردن هزینه مصرف مواد دست به کارهای خلاف از جمله سرقت، قتل، آدم ربایی و .... می زنند و بیشتر احتمال دارد که سر از زندانها در آورند. افراد دیگری هم هستند که اگر چه در بدو ورود به زندان سالم می باشند، ولی پس ورود به زندان به دلیل عدم آگاهی این افراد و عدم رعایت مسائل بهداشتی (مثلاً استفاده از تیغ اصلاحی مشترک، لواط، تزریق مواد مخدر و...) به این بیماری مبتلا می شوند. از طرفی به دلیل شرایط سخت زندان این افراد به دلیل بیماری که دارند بیشتر از افراد زندانی دیگر ممکن است دچار اختلالهای روانی از جمله بیماری روانی افسردگی گردند (هابلی، 1386).

 

احتمالاً ساده ترین رویکرد برای فهم اختلالات خلقی این است که آن ها را اساساً نوعی افسردگی بدانیم. اختلالات خلقی سندرم های افسردگی هستند که با اشکال مختلف ظاهر می شوند. در روانپزشکی امروز، اختلالات خلقی یا یک قطبی هستند یا دو قطبی و تفکیک این دو، به وجود یا فقدان دوره های مانی/ هیپومانی وابسته است و افسردگی معمولاً در هر دو شکل اختلال شایع است (قائمی، 1385).

افسردگی یکی از نخستین اختلالهای روانی است که پزشکان به شرح آن پرداخته اند. مفهوم افسردگی طی سالیان متمادی گسترش یافته و اینک سوال عمده این است که این تعریف گسترده، یک بیماری را شامل می شود، یا بر چند بیماری که شن

دانلود تحقیق- رابطه بین ایدز و افسردگی -صفحهdocx-100

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع افسردگی پس از زایمان

مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع افسردگی پس از زایمان

مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع افسردگی پس از زایمان

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع افسردگی پس از زایمان

مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع افسردگی پس از زایمان
مبانی نظری و پیشینه  با موضوع افسردگی پس از زایمان
افسردگی پس از زایمان
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل docx
حجم فایل 48 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 20

مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع افسردگی پس از زایمان

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل:     WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

2-3-1.            انواع اختلالات روانپزشکی و عاطفی پس‌ از‌ زایمان 

سارتر و بـارجیوس[1]  (1999)عـوارض روانـپزشکی و هیجانی پس از زایمان را به سه دسته زیر‌ تقسیم‌ بندی کرده‌اند:

غم پس از زایمان: کمترین شدت افسردگی را دارد، شروع‌ آن در هـفته نـخست پس از زایمان است. اکثر‌ اوقات‌ در‌ روز سوم یا چهارم پس از زایمان‌ دیده‌ می‌شود. یک اختلال خلقی ناپایدار است کـه 24 تـا 72 ساعت پس از تولد‌ نوزاد‌ رخ می‌دهد و با علایم‌ خلق‌ غمگین، غم‌ ناپایدار،‌ عدم‌ توانایی هـیجانی، مـلامت و سـرزنش، اختلال‌ خواب‌ و اختلال خلقی ناپایدار مشخص می‌شود(پیت[2]  1973، یالوم[3] و همکاران، 1968). غم پس از زایمان خود محدود‌ شـونده 7 اسـت و معمولا‌ 10 روز پس از زایمان‌ کاهش‌ معنی‌دار در آن دیده می‌شود. دامنه تخمین شیوع آن بین 33 درصد(هاندلی[4] و همکاران‌، 1980) تا 70 درصد(هریس[5]، 1980) اسـت‌ و ایـن مـوضوع تا‌ اندازه‌ای‌ به ملاک تشخیصی بستگی‌ دارد.

روان‌پریشی پس از زایمان: یک اختلال ناتوان کننده و نادر است که مـعمولا بـه‌ بستری‌ کردن نیاز دارد. در هر 1000 زایمان‌ یک‌ یا دو‌ نفر‌ مادر‌ به آن مبتلا مـی‌شوند(هرزوک‌ و دیتری[6]،  1976؛ کندل[7] و همکاران، 1987). در زایمان نخست در حدود 50%‌ و در زایمان دوم در حدود 40%‌ مادران‌ ممکن‌ است‌ به‌ این اختلال مـبتلا‌ شـوند. این‌ نـشانگان با نشانه‌هایی از قبیل ناتوانی زیاد، گیجی و منگی، هذیانها  و نشانه‌های توهم پایدار‌، تـحریک‌پذیری و بـی‌ثباتی هیجانی و نگرانیهای وسواس‌گونه‌ در‌ مورد‌ نوزاد،‌ افکار‌ خاص‌ و میل به آزردن کودک یا خود همراه است(براکینگتون[8] و همکاران، 1981؛ هـرزوک و دیـتری، 1976). این علایم معمولا از روز سوم زایمان شروع می‌شوند. علایم دیگر عبارتند از سوءظن،‌ بی ربـطی کـلام، بی‌علاقگی به طفل، بی میلی نسبت بـه مـراقبت از آن و مـمکن است بیمار زایمان یا ازدواج را انکار کند و ادعـای بـاکره بودن نماید.

افسردگی پس از‌ زایمان: افسردگی پس از زایمان یک اختلال شایع و ناتوان کننده روانی اجتماعی است (کوروین، کوهن، جارت و ساتسفورد[9]،2010) که ممکن است حداکثر طی چهار هفته اول پس از زایمان آغاز گردد. اگر چه بعضی مطالعات شروع آن را تا 12 ماه پس اط زایمان گزارش کرده اند (مراکی و خیر آبادی، 2012). شیوع افسردگی پس اط زایمان از 13 الی 20 درصد (سمیر، ولز-نیسروم و نیسین[10]، 2013) و در شرایط خاص تا 41 درصد گزارش شده است که این تفاوت به نحوه نمونه گیری، زمان بررسی، معیارهای متفاوت تشخیصی (افسردگی ماژور با مینور)، ابراز خود گزارش دهی و روش مطالعه مرتبط است. بطوری که در یک مطالعه متاآنالیز اخیر که بر روی 41 مقاله در ایران انجام شدف شیوع کلی افسردگی پس اط زایمان 3/25 درصد گزارش شد (ویسانی، دلپیشه، سایمیری و رضاییان، 2013). جدول شماره 1 شیوع افسردگی پس از زایمان در برخی از مطالعات انجام شده در جامعه ما را نشان می دهد (خیرآبادی و همکاران، 2012؛ باقری زاده و همکاران، 1388؛ منتظری و همکاران، 2013؛ خوشه ای مهر و همکاران، 1391؛ نیک پور و همکاران، 2013).

جدول 2-1. مطالعات اخیر در مورد شیوع افسردگی پس از زایمان

نویسنده

سال

نوع مطالعه

ابزار

زمان پیگیری

شیوع

منتطری  و همکاران

2013

مرورسیستماتیک

BDI

8-6 هفته پس از زایمان

3/26 درصد

نیکپور و همکاران

2012

توصیفی- تحلیلی

EPDS

8-2 هفته پس از زایمان

13-10 درصد

خوشه مهری و همکاران

1391

توصیفی- تحلیلی

BDI

6 هفته اول زایمان

30 درصد

خیر آبادی و همکاران

2012

کوهورت

EPD

8-6 هفته پس از زایمان

3/26 درصد

باقر زاده و همکاران

1388

توصیفی- تحلیلی

BDI

10 روز پس از زایمان

5/15 درصد

 

 


[1] Sutter A.L, Bourgeois M

[2] Pitt, B

[3] Yalom.D

[4] Handle Y.S.L

[5] Harris B

[6] Herzog A.& Detre, T

[7] Kendell, R.E

[8] Brockington, I.F

[9] Corwin EJ, Kohen R, Jarrett M, Stafford B

[10] Seimyr L, Welles-Nystrom B, Nissen E

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع افسردگی پس از زایمان

دانلود آزمون افسردگی کودکان و نوجوانان (C.A.D.S)

آزمون افسردگی کودکان و نوجوانان (C.A.D.S)

آزمون افسردگی کودکان و نوجوانان(CADS)

دانلود آزمون افسردگی کودکان و نوجوانان (C.A.D.S)

آزمون افسردگی کودکان و نوجوانان
آزمون افسردگی
آزمون CADS
آزمون افسردگی کودکان
آزمون افسردگی روانشناسی کودک
آزمون کودکان و نوجوانان
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل zip
حجم فایل 1207 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 8

آزمون افسردگی کودکان و نوجوانان(CADS)

دانلود آزمون افسردگی کودکان و نوجوانان (C.A.D.S)